Eksamensråd

Klar dig godt til eksamen

Der er altid forhold i forbindelse med eksamenslæsningen, der kan gøres bedre – forhold du kan prøve at tage højde for eller en anden måde at tilrettelægge læsningen på.

Der kan være forskel i forberedelsesmetode alt efter, hvilket fag, det drejer sig om, eller hvilket klassetrin, du befinder dig på, men med følgende generelle råd går du ikke helt galt i byen.

Eksamensråd

  • Skab dig et overblik over det materiale, du skal igennem.
  • Lav en læseplan og vigtigst af alt – følg den. På den måde kan du styre, at du når hele pensumet igennem, og samtidig giver dig selv fri til andre ting.
  • Gå i gang med læsningen med det samme og ikke to dage før eksamen, hvilket er for sent.
  • Sørg for at få masser af væske – gerne vand.
  • Spis fornuftigt – sørg for at få flere mindre, sunde og varierede måltider. Spring ikke over, fordi du ikke har tid. Både krop og hjerne skal have energi.
  • Erstat ikke mad med slik og kager – sukkeret i disse fødevarer giver dig øjeblikkelig energi, men blodsukkeret falder hurtigt igen. Frugt og grønt er et godt alternativ.
  • Hold korte pauser med et par timers mellemrum, fx når du kan mærke, at din hjerne er ved at være træt. Lav noget andet - rejs dig op, hent et glas vand, gå en tur i den friske luft, tag opvasken, vand planter eller andet praktisk.
  • At skifte læsestilling giver også variation i eksamenslæsningen.
  • Dyrk motion – også i eksamensperioden.
  • Sørg for at være udhvilet på selve eksamensdagen.
  • Hold aftenen før eksamen fri. De færreste får noget ud af at læse aftenen før. Du er træt, og derfor er der risiko for, at du kører sur i det og pludselig ikke synes, du kan huske noget.
  • Pak tasken aftenen før, så ved du, at du har husket det hele og undgår morgenpanik.
  • Følg med i løbet af året. De færreste magter at læse hele pensumet op i den korte forberedelsestid op til eksamen.

Klar til eksamen?

Hvis du har fulgt din læseplan, har du intet at frygte. Slap derfor af og fokusér på selve opgaven. God vind!