fbpx

Dansk Folkeparti går positivt og konstruktivt ind til forhandlinger om længe ventet infrastrukturplan

Regeringen har i dag langt om længe fremlagt deres bud på en plan for dansk infrastruktur frem mod 2035.

Hele regeringens udspil kan læses her

Mange vil sikkert huske, at DF og den daværende VLAK-regering i 2019 blev enige om en ambitiøs plan for investeringer i dansk infrastruktur. Denne plan overlevede desværre ikke valget i juni 2019, da Socialdemokraterne og deres støttepartier ikke støttede den.

Det gode ved regeringens nye plan er først og fremmest, at rigtig mange af de gode projekter, især en lang række vej-projekter, som var med i den borgerlige plan fra 2019 også er med i regeringens udspil. Det kan vi selvfølgelig kun glæde os over. Det dårlige er selvfølgelig så, at nu har regeringen spildt snart to år, inden vi kan komme i gang med de projekter, som der efter alt at dømme vil være klart flertal for.

Der er selvfølgelig også en række mangler i regeringens udspil, som vi vil gå konstruktivt ind i forhandlingerne for at få udbedret. DF’s transportordfører Hans Kristian Skibby skriver således på Facebook:

Hvis man kigger på en gennemsnitlig provinsby er det nærmest umuligt at transportere sig, hvis man er afhængig af den kollektive trafik.

Dansk Folkeparti vil præge forhandlingerne med et ønske om at styrke privattransport, godskørsel og mobiliteten i alle egne af landet. Det skal være muligt at bo på landet og arbejde i byerne, og det kræver at der investeres i opgraderinger af vejnettet.

DF har en ambition om som minimum at få taget endelig beslutning om de vejprojekter, der blot mangler anlægslove og finansiering for at kunne realiseres. Det drejer sig eksempelvis om projekter som Frederikssunds- og Hillerødmotorvejene, den 3. Limfjordsforbindelse, Næstved-Rønnede-motorvejen og et tredje motorvejsspor over Fyn og også fra Randers til Vejle.

Dernæst kommer en stribe projekter med et længere tidsperspektiv, hvor blandt andet en ny motorvej mellem Ringsted og Roskilde og en tunnelforbindelse mellem Als og Fyn er på ønskesedlen.

På banesiden har Dansk Folkeparti et ønske om et hæve tilgængeligheden, handicapforhold og serviceniveauet. Det er nødvendigt, at stationerne er rene, at der er adgang til WC, og at det er muligt at sidde med tag over hovedet, hvis danskerne skal vælge toget til. Idag er de services ikke tilfredsstillende.

Dansk Folkeparti mener, at Togfondens timemodel er ulogisk og kan ikke bakke op om nye togstrækninger over Vejle Fjord og en ny togforbindelse via Solbjeg Sø.

Rul til toppen