fbpx

Muhammedtegningerne skal som en selvfølge indgå i undervisningen!

Satiretegninger af profeten Muhammed er på mange måder kommet til at symbolisere kampen for og imod ytringsfrihed. For vores ret til at ytre os frit. De frie samfunds kamp imod islamistisk mørke.

 

I mit ugebrev sidste weekend skrev jeg om den seneste brutale og tragiske situation i Frankrig: En skolelærer der blev brutalt myrdet af en 18-årig tjetjensk islamist for at have brugt det franske satiremagasin Charlie Hebdos satiretegninger af Muhammed i sin undervisning om netop ytringsfrihed.

 

Og debatten herhjemme i ugens løb har bekræftet, at muhammedtegninger vækker stærke følelser – ikke mindst Kurt Westergaards ikoniske tegning af Muhammed med en bombe i turbanen. En tegning som netop skal udstille dem, der udøver vold og terror i Allahs navn.

 

I kølvandet på diskussionen om de forfærdelige begivenheder i Frankrig har der selvsagt også været fokus på brugen af muhammedtegninger i danske skoler. Lærere, som har brugt tegninger, har oplevet at blive udsat for trusler og tilsvining. Det er fuldstændig uacceptabelt.

 

I forgårs lagde Pia Kjærsgaard et billede af en kop med Kurt Westergaards Muhammedtegning på Facebook og er efterfølgende blevet mødt af en storm af ukvemsord og dødstrusler. Helt absurd – og helt og aldeles uacceptabelt.

 

Disse begivenheder viser med al tydelighed, hvor vigtigt det er, at vi står vagt om ytringsfriheden! At vi ikke lader os kue til tavshed.

 

Danske skoler og uddannelsesinstitutioner skal naturligvis fremme danske værdier. Demokrati, ytringsfrihed, ligestilling osv. En af skolernes fremmeste opgaver er at være med til at gøre eleverne til aktive samfundsborgere. Lære dem om vores samfund. Vores værdier og kultur. Vores historie.

 

Og så er det naturligvis helt oplagt at bruge muhammedtegninger, når man skal lære eleverne om ytringsfrihed.

 

Derfor vil jeg tilslutte mig den opfordring til skolelederne, som flere er kommet med i ugens løb: Gør det obligatorisk at inddrage muhammedtegningerne i undervisningen!

 

På den måde bliver det ikke den enkelte lærer, der skal træffe beslutningen. For jeg forstår naturligvis godt, hvis man som lærer kan blive utryg, når man ser kolleger blive truet og talt grimt til på sociale medier.

 

Men til de mennesker, der skaber utrygheden – som forsøger at true lærerne. Det er JER, der tager fejl. Det er JER, som skal indrette Jer på Danmarks grundlæggende værdier – herunder ytringsfrihed.

 

Formanden for skolelederforeningen, Claus Hjortdahl, har argumenteret for, at det er en unødig provokation at bruge muhammedtegninger i undervisningen. At det skaber konflikt. Lignende toner har lydt fra Danmarks Lærerforening.

 

Måske disse gode folk bør bruge weekenden til at gentænke konsekvenserne af deres overvejelser. At de her svigter deres ansvar for at forsvare de danske værdier. Netop når det kan synes svært. For det er jo dem, der vil knægte ytringsfriheden, der skaber konflikt. Ikke tegninger eller satire…

 

Til gengæld er det meget opmuntrende, når Esther Vyff Petersen, formand for Danske Skoleelever, siger, at man selvfølgelig skal tage de svære snakke i folkeskolen. Med andre ord: Tag snakken. Ellers lærer vi det aldrig.

 

Vi må alle stå op for vores grundlæggende værdier! Ellers går det endnu mere galt, end det allerede er sket….

 

 

Med venlig hilsen

 

Kristian Thulesen Dahl

 

Får du nyhedsbrevet fra ditOverblik? Tilmeld dig her:

 

Fik du læst:

 

Pia Kjærsgaard lagde Muhammed-tegning på Facebook – nu får hun dødstrusler fra islamister

 

Fransk forfatter rystet over dansk Muhammed-debat

 

DF afviser røde partiers kritik: Vi har ikke svigtet pensionisterne

 

Rul til toppen