fbpx

Kampagner

Top Tre, 2019

Vi lancerede allerede i marts 2019 vores Top Tre-valgplakat til Europa-Parlamentsvalget.
Den er usædvanlig, fordi vi her markedsfører tre kandidater på én plakat. Normalt gør man meget ud af spidskandidaten, og hver kandidat på listen laver sine egne plakater.
Vi ville gøre det anderledes her i 2019 og fik ideen om, at både første-, anden- og tredjepladsen; Peter Kofod, Anders Vistisen og Pia Adelsteen skal markedsføres sammen. Peter og Pia sidder i dag i Folketinget sammen, og Anders er erfarent medlem af Europa-Parlamentet. Pia har i årevis været EU-ordfører og medlem af Folketingets Europaudvalg. Peter er profileret retsordfører i Folketinget for Dansk Folkeparti, og Peter og Anders er private venner igennem en årrække. Det er ganske enkelte en trojka, der kender hinanden og stoler på hinanden, og deres samlede kompetencer er imponerende. Alt dét ville vi gerne visualisere, og det prøver vi så med vores Top Tre-plakat, der er forsøgt udformet i en frisk og underholdende stil, der gerne skulle fange beskuerens opmærksomhed. Plakaten bliver det bærende fællesprodukt i kampagnen frem til valget til Europa-Parlamentet søndag den 26. maj 2019 og vil være synlig i printmedier; aviser og magasiner og på outdoor-medier, på netmedier og på Facebook og andre sociale medier.
Hovedbudskaberne; ”Vi elsker Danmark” og ”Der skal være en grænse!” er DF-classic. Dobbelttydigheden i, at der dels skal være en reel, fysisk, permanent og bevogtet grænse, dels at der skal være grænser for EU’s udfoldelser er kernepunkter i Dansk Folkepartis Europa-politik.

Tegneserie-kampagnen, 2018

Kampagnen er et forsøg på at skabe et lettere univers, end politiske partier sædvanligvis kommunikerer i.
I det tegnede univers kan man skabe udtryk og situationer, der er meget sværere at etablere eller fange med et kamera, eller som i fotografisk form ikke fungerer.
Samtidig synes vi, det ville være sjovt at markedsføre partiets topledelse i tegnet form – uden deres navne. Velvidende, at nogle beskuere ville komme i tvivl om, hvem der nu er hvem, mens andre ville være meget sikre i identifikationen.
Vi udstyrede tegningerne med politiske udtalelser, der dels passede til alle fire, f.eks. ”Vi er sammen om Danmark”, dels passede til hver enkelt politiker. Det mest ”kontroversielle” var Martin Henriksen udtalelse, der ledsagede tegningen af ham: ”Smid tørklædet og meld dig ind i Danmark”. Dansk Folkeparti mener, at det islamiske tørklæde signalerer værdier, der er i lodret strid med de danske, så vi finder jo ikke udtalelsen kontroversiel, men vi vidste godt, at nogle politiske modstandere ville reagere. På den måde opnåede kampagnen ekstra omtale.
Vi fulgte ved juletid kampagnen op med en tegning af alle fire, der sidder ved et traditionelt julefrokostbord – komplet med rødternet dug, snaps og lignende. Det var der ikke meget politik i, og kampagnen var da også alene ment som et ønske om en glædelig jul til beskueren. DF lavede for år tilbage en fotograferet julekampagne med den daværende ledelse, dengang var det glögg og æbleskiver, der var omdrejningspunktet.

Vores Danmark, 2018

Dansk Folkeparti har brugt vendingen ”Vores Danmark” i flere kampagne-sammenhænge, oftest med tilføjelsen; ”Det er så meget, vi skal passe på”.
Det er inkluderende og favnende. Vi siger det jo ikke i betydningen, at landet er DF’s, men vores alle sammens. Vi har samme forhold til Dannebrog – det er folkets flag, vores alle sammens og man ser ofte Dannebrog i Dansk Folkepartis kampagner.
Denne kampagne favnede de klassiske DF-emner om opgør med parallelsamfund i Danmark, flere hjemsendelser af udlændinge, der bliver hængende her i årevis, permanent og effektiv kontrol ved grænserne og politisk prioritering af bedre velfærd til danskerne.
Det koster hvert eneste år 35 milliarder kroner (nyeste tal fra Finansministeriet, april 2019) at have ikke-vestlige indvandrere i Danmark fra Mellemøsten og Afrika. Det er den samlede regning for ydelser, sundhedspleje, undervisning med videre. Hertil kommer den utryghed, det fører med sig i form af voldsom kriminalitet, religiøs og social uro. Og den parallelverden de skaber både i ghettoerne og udenfor af social og religiøs kontrol og mellemøstlige æreskodekser. Det siger sig selv, at man kun kan bruge de samme penge én gang. Er de brugt på en udlænding, der ikke taler dansk, har boet her i 20 år og aldrig arbejdet, kan de ikke også bruges på plejehjem, sygesenge, hjælp til handicappede eller bedre skoler. Bedre velfærd til danskerne i bredeste forstand – flere penge til sundhed og sygepleje, til ældre, psykiatri, skoler, politi og forsvar f.eks. – fordrer, at vi bruger færre på udlændinge. Derfor skal flere hjem og færre ind. Det er dét budskab, kampagnen forsøger at koble.

Gør en forskel, 2018

Kampagnen var en traditionel hvervekampagne – et forsøg på at skaffe flere medlemmer til Dansk Folkeparti.
Det har partiet gjort regelmæssigt med nogle års mellemrum, for nogle år siden i en stor, langvarig kampagne ”Mit valg, vores valg”.
I dén kampagne såvel som i den nye var omdrejningspunktet DF’s medlemmer. Vi ønsker at vise ganske almindelige danskere, der har valgt at være medlemmer af Dansk Folkeparti – ikke nødvendigvis aktive med store politiske ambitioner, men danskere, der gerne vil være en del af DF´s fællesskab og måske bidrage med stort og småt til Dansk Folkepartis aktiviteter.
For de fleste mennesker er det at melde sig ind i et politisk parti noget lidt mystisk. I takt med, at det i samfundet er blevet stadigt mere populært at kaste sig over enkeltemner, er det gået ned ad bakke for antallet af medlemmer af politiske partier. Derfor skal en kampagne gerne vise, at det absolut ikke er mystisk at melde sig i DF. Det synes vi bedst, vi viser ved at have almindelige medlemmer som aktører i kampagnen.

Det lykkedes, 2017

Dansk Folkeparti har længe kæmpet for at afskaffe det årlige 2-procents sparekrav på vores sygehuse. Den 4. oktober lykkedes det at indgå en aftale med regeringen om at afskaffe dette sparekrav.

Det er en mærkesag for DF at sikre bedre forhold for alle de gode ansatte på vores sygehuse, som hver dag yder en kæmpe indsats.

Aftalen blev fejret med en landsdækkende annoncekampagne: Det lykkedes!

Opgør med sparekrav på sygehuse, 2017

I en lang årrække har skiftende regeringer krævet effektiviseringer i den offentlige sektor, bl.a. og ikke mindst igennem et årligt sparekrav på 2 pct. af budgetterne. Det var været godt og nyttigt – og har bl.a. bidraget til, at flere danskere f.eks. behandles mere hurtigere. Af være effektiv og ikke bruge skatteborgernes penge sløset kan vi kun støtte.

Men vi mener, at nu kan der ikke meningsfyldt på denne måde med rimelighed vrides mere ud af vore sygehuse. Derfor lancerede vi en landsdækkende kampagne outdoor og i en række traditionelle og nye medier kampagnen ”Pump nyt liv i vores sygehuse. Drop sparekravene. Respektér vores ansatte”.

Penge til grænsekontrol, dyr, værdighed for ældre, syge og udsatte – finansloven for 2017

Hvert år, når DF forhandler næste års budget for Danmark med regeringen, finansloven, forsøger vi at få gennemført så store dele af vores politik, som muligt.
Det var bl.a. sådan, vi for over et årti siden fik indført ældre-checken, som siden er forbedret flere gange og som giver et kontant og helt nødvendigt tilskud til de pensionister i Danmark, der har allermindst at gøre godt med.

I december 2016 fik vi både store beløb til forbedret og styrket grænsekontrol, næsten en halv milliard til forbedring af maden til ældre ude i kommunerne, penge til genoptræning af hjerneskadede og en stramning af våbenloven som reaktion på, at der mange steder i Danmark skydes løs som led i ikke mindst bandeopgør.

”Vores Danmark – der er så meget, vi skal passe på”, 2016

Dansk Folkeparti ønsker at være så synligt som muligt, også når der ikke er valgkampe og afstemninger.
Derfor har DF siden partiets stiftelse i 1995 lagt vægt på kampagner, der var synlige på alle tider af året. Til jul med glade juleønsker til alle, om sommeren med ønsker til unge studerende om en god sommer og et godt valg af uddannelse.

I 2016 lancerede vi en kampagne om, hvorfor vi er her. Der er så mange, der dagligt himler op om alt det, de er imod, er vrede over og vil lave om. Fint nok. Men vi tror på det rigtige i jævnligt at huske at fortælle, hvad vi gerne vil, hvad vi vil passe på, bevare, værne om – kort sagt dét, vi er glade for og som er værd at tage en politisk kamp om.
Det blev til kampagnen ”Vores Danmark – der er så meget, vi skal passe på”, der kørte som stor outdoor-kampagne, i aviser og på nettet.
Det blev en af DF’s mest omtalte kampagner. Først fordi nogle mente, at vi misbrugte en protestsangers gamle børnesang – det gjorde vi naturligvis ikke. Dernæst fik en sød hund i annoncen mildt sagt opmærksomhed, fordi hunden er photoshoppet ind på billedet med den glade, danske familie.
Inspireret af den megen gratis omtale fortsatte vi i hele 2016 kampagnen i forskellige afskygninger, bl.a. med en juleannonce med masser af julestemning – og hunden, naturligvis, nu iført nissehue.

Budskabet er enkelt: Livsglæde! Og troen på, at passer vi på det, vi har; familien, inkl. kæledyr, fællesskabet og fædrelandet, så skal det nok gå alt sammen.

Valgkampen juni 2015

Ved Folketingsvalget juni 2015 valgte Dansk Folkeparti ”Du ved, hvad vi står for” som kampagne-slogan ledsaget af et gennemgående tema: ”Tryghed og tillid, det ér muligt”
Vi tror, de fleste danskere ved, hvad Dansk Folkeparti står for, og at vi på en unik måde kombinerer gamle, konservative værdier som gud, konge, fædreland, lov og orden med gamle socialdemokratiske værdier som solidaritet, omsorg for de svageste og et stærkt fællesskab i samfundet baseret på pligter og rettigheder.
I valgkampen annoncerede vi både i traditionelle, trykte medier og på hjemmesider og sociale medier, især Facebook. ”Tryghed og tillid” gik igen og budskaberne handlede bl.a. om grænsekontrol og udvisning af udenlandske kriminelle.

Stram udlændingepolitik, værdig ældreomsorg, bedre sygehuse, indførelse af grænsekontrol og et mindre EU i Danmark var hovedbudskaberne i valgkampen.
Dansk Folkeparti fik sit bedste valgresultat nogensinde, og det takkede vi vælgerne for få dage efter valget.

Dansk Folkepartis 20 års jubilæums/Årsmøde september 2015

Få måneder efter Folketingsvalget i juni 2015 kunne DF fejre 20 års jubilæum. Det skete med det største Årsmøde i partiets historie. Årsmødet blev netop derfor holdt i Jyske Bank Boxen i Herning, der ellers mest er kendt for store sports- og musik-begivenheder.
Årsmødet blev afviklet under sloganet ”Danmark skal have kontrollen tilbage” og fandt sted umiddelbart efter at tusindvis af migranter og flygtninge vandrede på de danske motorveje på vej mod Sverige efter, at EU’s flygtningepolitik var brudt sammen.
Dansk Folkeparti gentog kravene fra valgkampen i juni om bl.a. indførelse af grænsekontrol. Regeringen tøvede, men grænsekontrollen blev genindført i januar 2016.

Navigation af indlæg

1 2 3
Rul til toppen