Nyheder

DF trækker sig fra klimaaftalen, hvis CO2-afgift indføres

DF trækker sig fra klimaaftalen, hvis CO2-afgift indføres

“Klimapolitikken er blevet ideologisk og partierne bag den er dybt respektløse overfor danskernes liv og hverdag”. Sådan lyder nogle af ordene i et interview, som Dansk Folkepartis formand Morten Messerschmidt gav til Berlingske i lørdags, hvor han bebudede, at DF efter alt at dømme kommer til at forlade aftalen om klimaloven.

Da Dansk Folkeparti tilsluttede sig aftalen om klimaloven i 2019, var det med det indskrevne forbehold, at loven skulle tage hensyn til, at danske virksomheder fortsat skal være konkurrencedygtige, og at de aftalte Co2-reduktioner skulle ske med hensyn til helt almindelige mennesker og uden social slagside.

Netop det mener Morten Messerschmidt er blevet groft tilsidesat.

Han peger bl.a. på de afgifter, der sidenhen er blevet lagt på diesel. Den varslede Co2-afgift på landbruget er dråben, der får bægeret til at flyde over.

“Det er fuldstændig ekstremt og sjofelt, hvad der foregår – at danskerne skal betale prisen for en totalt latterlig klimapolitik, som ingen forskel gør for det globale klima. Vi troede på, at de her klimamål kunne nås på en skånsom måde, og vi har også givet regeringen og de øvrige partier mange chancer. Nu må vi bare konstatere, at nok er nok”, lyder det blandt andet fra DF-formanden.

Som reaktion har både klima-, energi- og forsyningsminister Lars Aagaard (M) samt klimaordførerne fra Enhedslisten og Radikale Venstre været ude med riven efter Messerschmidt. På det sociale medie X har klimaordfører Søren Egge Rasmussen (Ø) skrevet, at de “ikke har brug for DF i klimaaftalerne”, mens Samira Nawa (R) siger til Ritzau, at han (Morten Messerschmidt red.) “bare skal træde ud af aftalen”.

“Det her viser, at DF og den yderste højrefløj har bekendt kulør — og farven er sort. De ønsker ikke at tage ansvar for klimaet”, siger Aagaard ligeledes til Ritzau.

Aftalens overordnede mål går ud på, at Danmark skal reducere sit Co2-udslip med 70% i 2030 og være såkaldt “Co2-neutrale” i 2050.