Holdninger

Transport

Vi mener

  • Privatbilen kan ikke erstattes af kollektiv trafik. Registreringsafgiften skal derfor sænkes for helt almindelige køretøjer.
  • Kollektiv trafik er afgørende i de store byer, men skal også fungere i landdistrikterne.
  • Der skal være større regelmæssighed i banetrafikken.
  • Støjforurening fra større transportanlæg, som motorveje, jernbaner og lufthavne, skal reduceres.

PRIVATBILEN KAN IKKE ERSTATTES AF KOLLEKTIV TRANSPORT

Dansk politik på transportområdet har til opgave at sikre adgang til hurtig og nem transport på tværs af landet, også til de tyndere befolkede områder og de små øsamfund, uanset om det gælder individuelle eller kollektive transportformer.

Dansk Folkeparti mener, at et velfungerende samfund har brug for let, praktisk og billig adgang til transport. Mobiliteten i Danmark skal forøges og ikke forringes. Derfor er vi i udgangspunktet modstandere af såkaldt roadpricing, en skat som hæmmer bevægelsesfriheden. Dansk Folkeparti ønsker også, at afgiften for at benytte Storebæltsbroen en dag skal afskaffes.

Billigere biler

Dansk Folkeparti vil arbejde for at sænke registreringsafgiften på de biler, som tjener almindelige danskeres behov. Det er vigtigt, at lovgivningen tilpasses en fremtid, hvor biler i større omfang bliver førerløse.

Den individuelle persontransport kan aldrig erstattes af kollektiv trafik. Den frihed, der er forbundet med at eje sit eget køretøj, er af gode grunde central for mange danskere. Teknologiudviklingen medfører, at den forurening, der er forbundet med privatbilisme, i fremtiden vil blive reduceret.

Vi er imod en politik, som vil forbyde benzinbiler og kun tillade elbiler at køre ind i de større byers midte.

Bedre koordinering ved vejarbejde

Større investeringer i nye vejprojekter skal være samfundsøkonomisk rentable, men der skal også tages behørigt hensyn til udkantsområder, hvor etablering af motorveje kan være forudsætningen for udvikling. Vejarbejde skal ske i de mindst trafikbelastede perioder, og det skal undgås at samme vejstrækning graves op igen og igen på grund af manglende koordinering mellem forskellige rørførere.

Vejtransporterhvervet bliver jævnligt udskammet som klimasyndere og miljøsvin. Men transporterhvervet udfylder en uundværlig rolle i at bringe varer frem til danskerne, og derfor skal det tilbydes rimelige og retfærdige forhold – ikke hænges ud og hæmmes.  EU’s regler på vejgodstransportområdet er uoverskuelige, komplicerede og vanskelige at håndhæve. Dansk Folkeparti ønsker en revision af lovgivningen, så den tilgodeser danske vognmænd og sikrer, at danske chauffører ikke udkonkurreres af billig arbejdskraft fra andre EU-lande eller tredjeverdenslande.

Ingen vejafgift for lastbiler

Vejafgiften for lastbiler skal afskaffes. Afgiften er med til at fordyre transport og vil føre til dyrere varer for forbrugerne.

I sammenligning med mange af vores nabolande sakker banetrafik bagud, når det handler om regelmæssighed og hyppighed. Den fortsatte elektrificering af jernbanenettet er afgørende vigtig for, at banetrafikken kan spille en større rolle i den kollektive transport. Dansk Folkeparti ønsker mere konkurrence på banetrafikken, så priserne bliver sænket, og service og regelmæssighed forbedret.

For mange danskere er lufttrafikken kun en enkelt rejse hvert andet eller tredje år. Ikke desto mindre er det helt centralt at have interkontinentale flyforbindelser med udgangspunkt i Danmark for at sikre Danmark som konkurrencedygtig nation. Det skal være ambitionen, at Københavns Lufthavn bliver Nordens største lufthavn målt på passagerer; det er også afgørende for flyselskabernes investeringer i nye destinationer.

Lovgivning for droner

I de kommende år vil droner i stadigt større omfang gøre deres indtog i det danske luftrum. Vi kan forvente at få pakker og madvarer leveret ved hjælp af droner. Vi får derfor brug for en lovgivning, der regulerer både kommerciel og privat anvendelse af droner.

Den kollektive trafik er vigtig, især for de danskere, der bor i de større byer, og for de borgere på landet, der ikke har økonomi til at besidde eget køretøj, eller som af andre årsager ikke fører motorkøretøj. Den kollektive trafik skal også fungere uden for de større byer. Her kan flextrafik-ordninger, hvor borgerne transporteres i mindre grupper i personbiler, indgå som et led i fastholdelsen af et kollektivt trafiknetværk, som også kan støtte landsbysamfundene.

Landevejs-princippet

Dansk Folkeparti går ind for landevejsprincippet: at det skal koste det samme at sejle med en færge til en af de danske småøer, som det koster at tilbagelægge samme strækning med bil. Det er afgørende for at sikre vækst og udvikling på de danske øer, at der indføres et fuldt landevejsprincip. Bornholm har særlige udfordringer med både person- og godstransport visse dele af året. Der skal findes permanente og fremtidssikrede løsninger, som kan forbedre transporten til og fra Bornholm.

Mange danskere lider under den massive støj, som større trafikanlæg som motorveje, lufthavne og baneanlæg afgiver. Staten skal påtage sig ansvaret for, at det antal borgere, der lider under støj, blive reduceret. Det skal ske ved etablering af støjværn og delvis eller fuldstændig overdækning af motorveje.