Mærkesager

Stop for asyl i Danmark

Vi mener at

  • Vi skal lukke Danmarks grænser for migranter.
  • Al asylbehandling skal foregå i en lejr, som vi opretter uden for Danmarks grænser.
  • Vi skal have en permanent og moderne grænsekontrol med nummerpladescannere, ansigtsgenkendelse og andre moderne teknologier.
  • Vi skal hjælpe i nærområderne i stedet for at tage imod kvoteflygtninge.

Luk grænserne – stop for asyl i Danmark

Presset mod Europas grænser nærmer sig katastrofe-niveauet fra 2015 – året, hvor Fort Europa brød sammen, og billeder af migranter, der vandrede på motorvejene, gik verden rundt. Alarmen lyder fra de europæiske landes kyst- og grænsevagter, og meget tyder på, at 2015 ikke bare gentager sig, men bliver en ny normal ift. tilstrømningen af ulovlige migranter til Europa.

Det er et enormt problem. I flere årtier har masseindvandringen gjort enorm skade på Europa i form af kriminalitet, parallelsamfund, islamisering og et væld af andre udfordringer, som år for år bliver værre gennem høje fødselsrater.

Samtidig er migrationen en humanitær katastrofe, da tusindvis af migranter hvert år drukner på vejen over Middelhavet eller et sted i Afrikas ørken. Omkring 29.000 migranter er omkommet på turen over Middelhavet siden 2014.

Derfor er det på tide, at vi tager nye værktøjer i brug for at stoppe de ulovlige migranter.

Vidste du?

  • Kun 17 % af de syriske kvinder, der kom til Danmark som migranter i 2015, var i job i 2020
  • Det koster 220.000 kroner om året for hver asylmodtager, vi hjælper i Danmark
  • 12.000 migranter, primært fra Afrika, ankom til den italienske ø Lampedusa på én uge i september 2023
  • Over 50 % af Afrikas unge mellem 18 og 24 år har et ønske om at emigrere

Det vil vi gøre

Dansk Folkeparti har en ambition om, at ingen illegale migranter nogensinde skal få permanent ophold i Danmark. Derfor vil Dansk Folkeparti oprette et asylcenter under dansk jurisdiktion i et tredjeland, hvor asylbehandling og det mulige efterfølgende ophold skal finde sted, og hvor også udlændinge på tålt ophold vil skulle opholde sig.

De migranter, der rejser til Danmark for at søge asyl, vil med dette forslag blive sendt til asylcenteret i et tredjeland, når de ankommer til den danske grænse eller pågribes på dansk jord uden lovligt ophold.

Udover at beskytte Danmark vil et sådant asylsystem stoppe incitamentet til at migrere fra Afrika og Mellemøsten til Danmark af økonomiske årsager, fordi migranterne ved, at de ikke kan få ophold i Danmark, men vil blive sendt til et tredjeland for asylbehandlingen, hvis de ankommer ved grænsen.

Konkret vil Dansk Folkeparti indgå en aftale med et tredjeland om, at Danmark får jurisdiktion i et område af det pågældende land. Asylcentret vil således blive administreret af danske myndigheder og efter dansk lovgivning, så vi har kontrol med centret og vilkårene for beboerne.

Det er erfaringen fra Australien, at hvis man konsekvent implementerer en tredjelandsmodel, vil det over kort tid stoppe tilstrømningen af ulovlige migranter. I Australien er andelen faldet med over 95 %.

Permanent grænsekontrol

En stærk og permanent grænsekontrol er helt afgørende for Danmark. Vi skal have styr på, hvem og hvad, der kommer ind i vores land, og vi skal være i stand til at afvise illegale migranter ved grænsen. Vi vil indføre permanent grænsekontrol, der effektivt bekæmper illegal aktivitet og ulovlig indvandring, og som samtidig er til minimal gene for pendlere og lovlydige borgere.

Det er imidlertid ikke muligt at indføre permanent grænsekontrol inden for EU’s Schengensamarbejde. Ifølge Schengen-reglerne skal EU-kommissionen godkende midlertidig grænsekontrol. Det er derfor afgørende at Danmark udtræder af Schengen-samarbejdet.

En permanent grænsekontrol vil på længere bane være billigere og bedre for danskerne end den situation, vi kender fra i dag med midlertidig kontrol. Med den midlertidige grænsekontrol har Danmark ikke kunnet gøre brug af teknologiske og innovative løsninger, da Schengen-samarbejdet ikke tillader permanente installationer ved grænserne. Med en permanent kontrol vil Danmark kunne investere i en stærkere og bedre grænsekontrol med fokus på kvalificeret personale og nye teknologier.

I en tid med stadig stigende mobilitet af personer og varer i en globaliseret verden er der imidlertid behov for at finde en balance mellem en sikker og kontrolleret grænsekontrol, der holder kriminelle og uønskede migranter ude, og som samtidig tilbyder en fleksibel og lettilgængelig adgang for lovlydige borgere og pendlere.

En kontrol, hvor der er tilstrækkeligt mandskab bistået af moderne teknologi til stede ved grænserne, og hvor asylansøgere kan afvises på selve grænsen.

Nyt grænse- og fremmedpoliti

Dansk Folkeparti vil indføre et egentligt grænsepoliti som led i bekæmpelsen af grænseoverskridende kriminalitet og illegal indvandring. Grænsepolitiet skal være en selvstændig enhed med egen ledelse.

Grænse og fremmedpolitiet skal have efterforskningsmæssige kompetencer. Herudover skal enheden også omfatte landets toldmyndighed og have en sektion af transportbetjente, der kan stå for transport af illegale migranter til lejren i 3. land eller assistere i forbindelse med tvangshjemsendelser.

En hjemsendelsespolitik er i den forbindelse afgørende for at sikre kontrol og orden med migrant-strømmen til Europa. Grænsepolitiet forpligtes til at informere migranterne om deres muligheder for asyl i andre EU-lande, fx Tyskland. Så kan migranter, hvis de vil, søge asyl dér i stedet for i Danmark, hvor asylbehandlingen og beskyttelsen foregår i et tredjeland. Ved at oprette grænse- og fremmedpolitiet, vil kontrollen og sikkerhed blive styrket ved grænsen uden at belaste politiet eller trække ressourcer væk fra andre kritiske opgaver.

Hjælp i nærområderne

Vi skal tage et fundamentalt opgør med den globale flygtningepolitik. Det er på tide at tage et opgør med den uansvarlige tilgang om, at flygtninge kan få spontan asyl ved at overskride landegrænser.

At åbne Danmarks grænser for tusindvis af flygtninge, hvis kulturelle forudsætninger for at begå sig i Danmark er små, er såvel uansvarligt som inhumant – både overfor flygtninge og danskere. Flygtninge skal hjælpes i deres nærområder frem for i Danmark, da man derved kan hjælpe mange flere mennesker inden for den samme økonomiske ramme. På denne måde hjælper vi flere mennesker i nød, og vi skaber bedre forudsætninger for deres videre liv og færden. Samtidig skåner vi Danmark for de voldsomme sociale, kriminalitetsmæssige og kulturelle konsekvenser af masseindvandringen.

Ifølge FN’s flygtningeagentur er der omkring 108,4 millioner flygtninge i verden. Derfor gør det ingen mærkbar forskel for den globale flygtningesituation hvor mange tusinde flygtninge, Danmark tager imod; det vil være at tage et sandkorn ud af Sahara. Vi kommer ikke til at løse den globale flygtningesituation, men vi kan gøre en mærkbar forskel for nogle få.

220.000 kr. per asylmodtager

Det koster i gennemsnit kr. 220.000 om året for hver asylmodtager, vi hjælper i Danmark. Omvendt er det billigt og effektivt at hjælpe i nærområderne. Omkostningerne varierer afhængig af lejrens lokation og omfanget af den humanitære bistand. I 2015 kostede det eksempelvis kr. 6.700 per flygtning om året at hjælpe en syrisk flygtning i Tyrkiet. Vi anslår at det i dag vil koste op imod kr. 10.000 per flygtning afhængig af lejrens lokation og forhold. Dermed vil vi i praksis kunne hjælpe mere end 22 gange så mange flygtninge i lejre, end vi kan ved at yde asyl i Danmark.

Ved at bruge pengene på humanitær bistand i nærområderne, eksempelvis i flygtningelejre, vil vi dermed hjælpe væsentligt flere og mere udsatte flygtninge – herunder flere børn, kvinder, ældre og syge – end vi formår at hjælpe gennem det aktuelle asylsystem i Danmark. Det er således både en humanitær gevinst for verdens flygtninge og en samfundsmæssig gevinst for Danmark.